Kodiaq jako sen

Je to potřeba napsat hned na úvod: Škoda Kodiaq je auto, které musíte vlastnit. Pouhé zapůjčení nestačí a vede jen k větší závislosti na voze, jehož následné vrácení způsobuje nezdolný smutek. První SUV značky má i nemá konkurenci.

SKODA_Kodiaq_Urban_18_web

Nemusíte být zrovna příznivci domácí značky, ale stačí pouhé usednutí do jejího nového modelu, abyste byli uhranuti jeho komfortem. Jakási hypnóza pokračuje s nastartováním pomocí tlačítka a ujetím prvních desítek metrů. Každý kilometr se zdá jako za odměnu a nakonec v interiéru hledáte postel, protože byste v něm klidně zůstali i přes noc a řídili i ve snu. Tohle totiž sen je.

Škoda Kodiaq, pojmenovaná podle ostrova indiánského kmene Aleuťanů u jihu Aljašky, je univerzální vůz pro pracovní cestu i volný čas a bez problémů pokračuje v jízdě i tam, kde končí zpevněné silnice. Design tuto všestrannost odráží: velké SUV se vyznačuje výraznou souhrou elegantních linií, dynamických křivek a robustního vzhledu, díky čemuž je model jasně rozpoznatelný. Tolik zvědavých pohledů zvenčí nepamatujeme.

Vůz má délku 4,70 metru, mimořádně prostorný interiér až se sedmi místy k sezení a největší zavazadlový prostor ve třídě, s objemem až 2 065 litrů při sklopení zadních sedadel. Ta jsou pro cestující komfortní a standardně nastavitelná, na přání lze objednat třetí řadu. Již ve standardní pětimístné konfiguraci je objem zavazadlového prostoru 720 l. Svými rozměry se model pohybuje na horní hranici segmentu kompaktních vozů SUV.

Škoda Kodiaq využívá více než 30 Simply Clever detailů a inovativní asistenční systémy, známé spíše z vyšších automobilových tříd. Pomocí radaru na zádi vůz hlídá mrtvé úhly. Pokud senzory při couvání rozpoznají překážku, vůz automaticky zabrzdí. Doplňkově je k dispozici zadní kamera. Špičkovým řešením je Park Assist, který dokáže sám navést velké vůz přímo na parkovací místo.

Nový model přináší také nejnovější generaci infotainmentu a nová atraktivní řešení konektivity se službami Škoda Connect, včetně funkce eCall, která se aktivuje při nehodě. Je tu také volitelná třízónová klimatizace Climatronic s vlastním ovládacím panelem i pro cestující na zadních sedadlech.

Vůz s odlehčenou a pevnou karoserií na modulární platformě koncernu Volkswagen dostal od organizace Euro NCAP za bezpečnost maximální hodnocení pěti hvězdiček.

Škodu Kodiaq pohání pět vysoce výkonných agregátů s nízkou spotřebou, dva naftové motory TDI a tři benzinové TSI.  Jejich zdvihový objem se pohybuje od 1,4 do 2,0 l, výkon od 92 kW (125 k) do 140 kW (190 k). Na českém trhu je výchozí motorizací 1,4 TSI 110 kW, se spotřebou od 4,9 l nafty na 100 km. Všechny motory jsou vybaveny systémem Start-Stop, rekuperací brzdné energie a efektivně řešenou chladicí soustavou, takže i přes vysoký výkon motorů zůstává spotřeba nízká.

V nabídce jsou šestistupňová manuální převodovka, šesti nebo zcela nová sedmistupňová dvouspojková převodovka DSGpřímým řazením, pohon předních nebo všech kol. K tomu vyvážený podvozek a na přání Driving Mode Select a adaptivní podvozek DCC.

Za jízdy je k motoru připojena vždy jen jedna dílčí převodovka, obě jsou však permanentně aktivní. Pokud například akcelerujete při zařazeném třetím rychlostním stupni, druhá dílčí převodovka už má připravený čtvrtý stupeň. Díky pouhému vystřídání spojek tak přeřazení proběhne bleskově a hladce – během setin vteřiny a bez citelného přerušení trakce.

Pro většinu motorizací je k dispozici inteligentní pohon 4×4. Přináší velké výhody v oblasti trakce, stability a bezpečnosti jízdy. Silné a odolné brzdy s velkými kotouči mají vnitřní chlazení. Při svižném průjezdu zatáčkou je ovládání plynulejší a bezpečnější díky elektronické uzávěrce diferenciálu XDS+, která je funkcí elektronické kontroly stability ESC.

Na přání Škoda vybaví své velké SUV i volbou jízdního profilu Driving Mode Select. Umožňuje zvolit, zda budou motor, převodovka DSG, posilovač řízení, klimatizace a další systémy pracovat v režimu Normal, Eco, Sport nebo Individual. Verze s pohonem 4×4 nabízí navíc i režim Snow.

Se základním motorem TSI a pohonem předních kol činí pohotovostní hmotnost velkého SUV (bez řidiče) pouhých 1 427 kg, u motoru 1,4 TSI s pohonem 4×4 pak 1 535 kg. Díky precizně navržené karoserii a zakrytování podvozku dosahuje nové SUV hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) jen 0,33.

Na výběr je z celkem 14 odstínů vnějšího laku – čtyř nemetalické a deset metalických. Detaily exteriéru se liší podle tří výbavových linií: Active, Ambition a Style. Pro vozy Škoda typická vysoká kvalita zpracování a snadná, intuitivní obsluha. Velké kruhové přístroje jsou precizně navržené a snadno čitelné.

A samotná jízda? Něco jsme už naznačili, ale většina z toho je jen těžko popsatelná a slovy přenosná. Do Škody Kodiaq musíte sami usednout. Nejspíš se však stane to, že ji už nikdy nebudete chtít opustit.

 

Vůz k testování zapůjčit Tukas, autorizovaný partner ŠKODA, navíc s výhodou autorizovaného servisu otevřeného 7 dní v týdnu.
Najdete ho na adrese: 
TUkas a.s., K Hrušovu 344/6, 102 00 Praha 10

www.tukas.cz

Mohlo by Vás zajímat

Sdílet:
###message